Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemecahkan Masalah Matematis menurut Teori Polya

Netriwati Netriwati

Abstract


This research aimed to describe students’ ability in solving mathematics problems according to Polya theory. According to writer’s experience in the subject of basic mathematics, the students had low ability in solving mathemathics problems. Therefore, the writer used the descriptive qualitative method to analyze problem-solving of mathematics according to Polya theory of semester two of IAIN students. Test and interview were used in collecting data. Based on analysis of simple statistic, it was found that students, whose high prior knowledge thought algorithmically in solving the question of problem-solving of mathematics, could understand the problems correctly and fluently. Students whose moderate prior knowledge thought algorithmically and not completely solved the questions of problem-solving. Furthermore, students whose low prior knowledge thought heuristic in solving the questions of problem-solving of mathematics.


Keywords


Problem; Solving; Theory.

Full Text:

PDF

References


Agung, I. G. H., Sandra, I. W., & Ardana, I. M. (2014). Pengaruh Model Siklus Belajar 5E Berbasis Pemecahan Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Siswa. Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(3).

Ahdinirwanto, R. W., Lestari, & Ashari. (2013). Peningkatan Pemecahan Masalah Melalui Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Compotition ( CIRC ) Pada SMP Negeri 4 Wadaslintang. Radiasi, 3(2), 178–181.

Ana Ari Wahyu Suci, & Abdul Haris Rosyidi. (2012). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Pembelajaran Problem Posing Berkelompok. MATHEdunesa, 1(2).

Anwar, S., & Amin, S. M. (2013). Penggunaan Langkah Pemecahan Masalah Polya Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Perbandingan Di Kelas VI MI Al-Ibrohimy Galis Bangkalan. E-Pensa, 1(1).

Apryanti, H., Ismail, F., & Fitriani, Y. (2015). Penerapan Teknik Pemecahan Masalah Model Polya Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 46 Palembang. JPM RAFA, 1(2), 224–243.

Astriningsih, N. K., Sedanayasa, G., & Japa, I. G. N. (2015). Penerapan Model Polya Berbantuan Soal Cerita Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Semester I. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/2057

Baiduri. (2015). Pengaruh Tahapan Polya Dalam Pemecahan Masalah Terhadap Ketuntasan Belajar Geometri Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1).

Chang, Y. L., & Huang, Y. I. (2014). A Study of Improving Eighth Graders’ Learning Deficiency in Algebra by Applying a Realistic Context Instructional Design. International Education Studies, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.5539/ies.v7n1p1

Darma, I. N., Sadra, I. W., & Sariyasa. (2013). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Pemahaman Konsep Dan Daya Matematika Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Siswa SMP Nasional Plus Jembatan Budaya. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Penddikan Ganesha, 2(1), 1–10.

Dirks, A. N. T., Made, Y. I., & Dantes, R. (2014). Pengaruh Penerapan Blended Character Education Approach Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Pada Siswa Di SMAK Thomas Aquino Tangeb, Mengwi, Badung. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Penddikan Ganesha, 5(1), 1–12.

Husna, Ikhsan, M., & Fatimah, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS). Peluang, 1(2), 81–92. Retrieved from http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/peluang/article/view/1061

Jalal, A. (2013). Keefektifan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Model Polya Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran, Berpikir Kritis, Dan Berpikir Kreatif Matematik Pada Siswa Sma Negeri 5 Kota Ternate, 2(1), 76–83.

Jannah, S. N., Doyan, A., & Harjono, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Problem Posing Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(4), 256–263.

Kristianti, N. K. H., Sudhita, I. W. R. S., & Riastini, P. N. (2013). Pengaruh Strategi REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV SD Gugus XIV Kecamatan Buleleng. Mimbar PGSD, 1.

Masrurotullaily, Hobri, & Suharto. (2013). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Keuangan Berdasarkan Model Polya Siswa Smk Negeri 6 Jember. Kadikma, 4(2), 129–138.

Ninik, Hobri, & Suharto. (2014). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Untuk Setiap Tahap Model Polya Dari Siswa SMK Ibu Pakusari Jurusan Multimedia Pada Pokok Bahasan Program Linier. Kadikma, 5(3), 1–8.

Nitya, I. G. E. P. D., Koyan, I. W., & Partadjaja, T. R. (2013). Penerapan Model Polya Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Kelas V SD No . 2 Pemaron. Mimbar PGSD, 1.

Periartawan, E., Japa, I. G. N., & Widiana, W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran SSCS Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV Di Gugus XV Kalibukbuk. Mimbar PGSD, 2(1).

Rany Widyastuti. (2015). Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Polya Ditinjau Dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 120–132.

Sariati, K. (2013). Penggunaan Strategi Heuristik Model Polya pada Pembelajaran Pemecahan Masalah Matematika Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII B SMP Negeri 40 Purworejo Tahun Pelajaran 2011/2012. Ekuivalen, 1(1), 28–34.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Media Maple 11 Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar, 6(1), 101–115.

Trisna, S., & Pratiwi, P. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Write Pair Share (WPS) Dalam Meningkatkan Kompetensi Pembelajaran Fisika Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. Jurnal Riset Fisika Edukasi Dan Sains, 1(1), 19–27.

Wulandari, M. N. L. E., Kusmariyatni, N., & Suarjana, M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar PGSD, 2(1).

Wulandari, P., Mujib, & Ganda Putra, F. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Berbantuan Perangkat Lunak Maple Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar, 7(1), 136–143.

Yani, B., Kusumah, Y. S., & Johar, R. (2014). Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Pecahan untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas V SD/MI. Jurnal Didaktik Matematika, 1(April), 96–112.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.32

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.