Developing Mathematical Devices with Characteristics Realistic Mathematics Education

Melkior Wewe, I Wayan Juliawan

Abstract


This research aims to generate a mathematics learning media characterized by valid and realistic mathematics education, describes the practicality of the learning media, and measures the results of the learning media toward the students’ learning outcome. This study uses the ADDIE Model which consists of five stages, namely: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The final products of this research are the lesson plan (RPP) and student worksheet (LKS) which are characterized by realistic mathematics education. Based on the results of the study, the validity analysis of the developed lesson plan and students’ worksheet that is categorized as valid and in accordance with the classification of a good lesson plan and students’ worksheet. After an assessment and revision of the learning media had been conducted, the implementation of the learning media was carried out. Based on the results of the analysis, the practicality of the product obtains an average score of 88.45% with the highly practical criteria. The analysis of students’ responses toward the worksheet obtains an average score of 4.08 and has fulfilled the practical criteria. The analysis of the teacher’s responses toward the worksheet obtains an average score of 4.58 and has fulfilled the practical criteria. The results of the pretest and posttest analysis show that the developed products have met the effective criteria because the percentage of students' completeness in the pretest was 58.65% and posttest was 81.9% which increased by 23.25%.

 

 


Keywords


Mathematics Learning, Realistic Mathematics Learning.

Full Text:

PDF

References


Andari, T., & Lusiana, R. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Menggunakan Pendekatan Quantum Learning Berbasis Needs Assesment Pada Materi Ruang-n Euclides. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Asmawati, R., & Wuryanto. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran LC 5E Dan TSTS Berbantuan LKPD Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Kreano, 5(1), 26–32.

Ayunika, E., Sari, P., Studi, P., Matematika, P., Sanata, U., & Yogyakarta, D. (2011). Pengembangan Hipotesis Trayektori Pembelajaran Untuk Konsep Pecahan. In Matematika dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran (pp. 206–212).

Bey, A., & Asriani. (2013). Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 223–239.

Febriana, L. C., Sulur, & Yudyanto. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotor Sesuai Kurikulum 2013 untuk Siswa SMP/MTs. Jurnal Universitas Negeri Malang, 2(1), 1–12.

Fitri, A. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Statistika Dasar Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal PP, 1(2), 159–165.

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 320–333.

Indraningtias, A., Diah, & Ariyadi Wijaya. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Materi Bangun Ruang Sisi DatarBerorientasi Pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIIISMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(5), 1–10.

Koyan, I. W. (2012). Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha Press.

Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York, Toronto, London, Sydney, Aucland: Bantam books.

Melisa. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing Yang Valid Pada Perkuliahan Kalkulus Peubah Banyak 1. LEMMA, 1(2), 21–27.

Nisak, K. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected pada Materi Pokok Sistem Ekskresi untuk kelas IX SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 1(1), 81–84.

Nurhayati, N. (2018). Pengembangan Perangkat Bahan Ajar Pada Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Fibonacci : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 121–136.

Putra, F. G. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Reflektif dengan Pendekatan Matematika Realistik Bernuansa Keislaman terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 203–210.

Rizkiah, A. W., Nasir, & Komarudin. (2018). LKPD Discussion Activity Terintegrasi Keislaman dengan Pendekatan Pictorial Riddle pada Materi Pecahan. Desimal : Jurnal Matematika, 1(1), 39–47.

Rudiono, T., Dafik, & Wahyuningrum, E. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Rme Berorientasi Terciptanya Berfikir Tingkat Tinggi Materi Perbandingan Kelas VII. Pancaran, 4(1), 45–54.

Sari, A. U., Farida, & Putra, F. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Web Dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 209–214). Lampung.

Sari, F. K., Farida, & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 135–151.

Sari, W. R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 109–121.

Sulistyowati, Y., & Sugiman. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Creative Problem Solving. Phytagoras, 9(2), 219–232.

Supiyati, & Jailani. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang SMP dengan Pendekatan SAVI ( Somatik, Auditori, Visual, Intelektual). Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 175–185.

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistik Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal JNPM ( Jurnal Nasional Pendidikan Matematika ), 1(2), 305–319.

Syahputra, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Spasial Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik. Cakrawala Pendidikan, 32(3), 353–364.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wijayanti, S., & Sungkono, J. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran mengacu Model Creative Problem Solving berbasis Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 101–110.

Yusnita, R., & Subanti, S. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Penemuan Terbimbing (Guided Discovery) Dengan Pendekatan Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (SAVI) Pada Materi Pokok Peluang Kelas IX SMP Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(4), 379–388.




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v10i1.3884

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.