Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Pada Mata Kuliah Kalkulus I

Ana Rahmawati

Abstract


This research is qualitative descriptive research. This research has purpose to describe student error in resolving matter inequality of calculus I. The subject of this research is taken from student of mathematics education Unipdu semester II academic year 2016/2017. Data collection method used in this research is using test method and interview method. Before the researchers conducted the analysis, the researchers examined the validity of data using time triangulation to obtain valid data. Then from the data that has been validly analyzed new then drawn a conclusion. From result of research got result that 1) Subject A do 9 kind of errors, that is: error in determining condition of a root, mistake in doing process calculation, error determines value x on a number line, mistake determines set of settlement, error in determining sign interval at Line of numbers, errors in determining the completion region on the line of numbers, the error in determining the value of the zero maker on the split points, the error in determining the value of the zero-maker on the number line, the error of not continuing the completion process; 2) Subject B performs 8 types of errors, the type of error is the same as subject A, except error in determining the requirements of a root.

Keywords


Analysis; error; calculus; inequality

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2012). Analisis Kesalahan Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Fakultas Tarbiyah IAIN Ar-Raniry Dalam Mata Kuliah Trigonometri dan Kalkulus 1. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(1), 183–196.

Ardiawan, Y. (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Induksi Matematika di IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 4(1), 147–163.

Astuty, K. Y., & Wijayanti, P. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Kelas V Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Pecahan di SDN Medokan Semampir I/259 Surabaya. MATHEdunesa, 3(2), 1–7.

Istiqomah, N. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Siswa Kelas Xi SMK Tamtama Karanganyar Tahun Ajaran 2013/2014. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 343–352.

Sahriah. (2012). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Operasi Pecahan Bentuk Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 2 Malang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).

Siswandi, E., & Sujadi, I. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual pada Materi Segiempat Berdasarkan Analisis Newman Ditinjau dari Perbedaan Gender (Studi Kasus pada Siswa Kelas VII SMPN 20 Surakarta). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(7), 633–643.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Umam, M. D. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Operasi Hitung Pecahan. MATHEdunesa, 3(3), 131–134.

Widodo, S. A. (2013). Analisis Kesalahan Dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 46(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.957

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.